söndag 18 oktober 2009

Skall tvånget bli allmänt?

Läser i SVD att kyrkan förmodligen kommer tillåta samkönad vigsel. Som icke troende får jag väl säga att detta inte förfaller som särskilt viktigt för mig. Jag har dock full förståelse för om somliga religiösa blir upprörda, vilket inte innebär att jag håller med dem. Men tror man starkt på vad som står i en gammal bok så gör man, det kan ju inte ändras av yttre omständigheter. Vilket väl är hela idén bakom de stora världsreligionerna?

En intressant passus i det hela blir däremot hur andra samfund kommer göra. Svenska kyrkan är ju som bekant en minskande skara. Alltfler går ur kyrkan för att antingen inte vara med i något annat samfund. Vissa för att gå med i frikyrkosamfund, andra för att bli medlemmar i ett islamsk samfund. Inte minst det sistnämnda växer ju väldigt fort i Sverige.

Skall bli väldigt intressant att se om lagstiftarna också kommer sätta press på dessa andra kristna och muslimska samfund att också viga homosexuella.

I konsekvensens namn anser jag att lagstiftarna allvarligt borde se över denna möjlighet. För det är väl inte tänkt att exempelvis muslimska homosexuella skall vara tvungna att konvertera för att få gifta sig? Inte minst med tanke på att det i Koranen uttryckligen står att konvertiter skall dödas vid första bästa tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar